tro att ni vet

Lev i eran bubbla ni.
Eran lilla jävla bubbla fylld av vi-vet-bäst-tankar.
Hoppas ni har det bra där i bubblan.
Hoppas ni inte blir alltför besvikna när verkligheten kommer i fatt och ni tänker "oj, det kanske inte var det bästa".
Man kan inte tro att man gör saker för någon annans skull.
För det gör man inte.
Är man helt mot det själv gör man det inte.
Utan minsta gnutta egenintresse gör man det inte.
Så är det bara.
Människan drivs av en viss grads ego.
I alla lägen.
Alltid vill man vinna något på det själv.
Så säg inte att ni gör det för någon annans skull.
Visst, till en viss del.
Men enbart för någon annans skull, nä det köper jag inte.
Det kommer jag aldrig göra heller.

Man kan försöka göra saker för någon annans skull.
Men det lyser igenom.
Man mår dåligt.
Och den person man gör det hela för ser detta.
Så i längden,
är det då schysst att göra det mot den personen?
Eller gör det kanske mer skada än nytta?
Ibland är det lätt att säga att man gör något för någon annans skull.
Det låter fint.
Det låter medmänskligt.
Men till slut blir det ett jävla martyr-spel.
I alla fall i andras ögon.
Men själv är det inte så säkert att man ser det.
För själv är man oftast den sista att upptäcka.
Och vet ni vad?
Människorna runt omkring.
De som bryr sig om en på riktigt ni vet?
De ser det hela tiden.
Och vet ni?
Hur bra tror ni de mår under tiden man själv är så jävla fin och pretto och gör saker för någon annans skull?
För fan!
Vakna upp och se vilka ni gör nytta för och vilka ni sårar på vägen!!
Vad betyder något i längden?
Vad är viktigare.
Öppna ögonen,
Prioritera.
Tänk till lite.
Vilka såras på vägen.
Vilka såras medan saker görs för någon annans skull.

Det gör mig förbannad.
Alla dessa ord om hur mycket man gör för andra.
Hur mycket man ställer upp.
Hur dåligt man mår själv, men man gör det ju för någon annans skull.

OMPRIORITERA.
Goddamit..
Ingen mår bra av att någon mår dåligt för ens skull.
Eller förresten.
De personerna finns.
Men är de personerna verkligen sådana personer ni vill finnas för?

Men som sagt, lv i eran lilla bubbla.
Gotta er i hur kloka ni är.
Njut av hur mycket ni gör för någon annan.
Var stolta över vilka jävla fina människor ni är.

Jag ska inte störa.
Men om ni någon gång kommer ut ur bubblan så finns jag här.
Med erfarenheter av hur jag hade det i bubblan.
Med saker jag insett när jag lämnat bubblan.
Är ni intresserade så finns jag bara här.
Ser ni mig?
Här!
Utanför bubblan.
Ibland är synen inifrån bubblan väldigt oklar.
Jag vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback