Kattmamma

Ibland är det fantastiskt att vara kattmamma.
Speciellt dagar som denna.
Katt 1 äter på en plastblomma och kräks.
Katt 2 kommer springade för att se vad som händer, trampar sedan mitt i pölen av kräks och springer genom resten av lägenheten och skakar på tassen för att få bort det.
Jag får helt enkelt torka i alla rum.
Saker och ting lugnar sig ett tag.

Telefonen ringer.
Katt 1 skriker oavbrutet.
Jag sätter mig på huk för att klappa honom och lugna honom lite så att jag ska höra vad personen i telefonen säger.
Han klättrar på min rygg genom att hänga sig fast i tröjan och i mitt skinn.
(minnesantackning i hjärnan: "klippa klor").
Saker lugnar sig igen.

Jag står och diskar och ser hur saker rasar ner från kylskåpsdörren.
Jag tittar dit och ser en katt sitta på fönsterbrädan och riva vykort och foton som sitter på kylen.
Jag suckar.
Katten tittar ¨på mig med sina blåa ögon.
Jag smälter.

Jag sätter mig och pluggar.
Katten kommer med en leksak och släpper den i min bok.
Ingen fara så långt.
Om det inte hade varit för att leksaken först badats i vattenskålen.

Och här är vi nu.
Jag sansar mig för att snart ta tag i skolböckerna igen.
Hur är eran dag?


Kommentarer
Postat av: Lotta

Dina katter är ju det underbaraste som finns.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback