"Getting away with murder"

Jag hade verkligen glömt hur satans jävla bra Sahara hotnigts är!
Men idag har jag nött, nött, nött deras skivor.
Fantastiska brudar!
De var faktiskt och spelade i Boden en gång innan de slg igenom, det var dem och en massa "garage-band", och vi var där och såg på dem. Jag och min kompis Emma.
Vi var nog 14 år kanske och i den perioden när vi skulle ha Dr Martens-kängor och gärna håret färgat i någon cool färg (läs: neongrönt, rosa eller blått). Dock så hade vi båda föräldrar som klokt nog hindrade oss. Det närmsta jag kom var svart/lila hår, men det var mest mörkt och skiftade lite i lila. Det var en härlig period kan jag tycka. Vi ägnade kvällarna åt att göra alla möjliga test som fanns i tidningar som "Okej" och "Frida". De kvällarna fick vi reda på mycket bra, ni vet: hur våran drömkille är, vad vårat framtidsyrke skulle vara, hur vi var som flickvänner osv. Det är fantastiskt med de där tidningarna, tonåringar behöver varken veta eller vilja någonting, det är bara att öppna en tidning så har man svaret där! Ingen risk att det blir fel då liksom, följer man de råden är man som alla andra. Och det är väl drömmen...? Nä fy fan för sådana där tidningar! Under min tonårstid övergick jag snabbt till "Silikon" och "Darling", det var underbara tidningar! Silikon finns dock inte kvar och kanske inte Darling heller (?). I silikon läste jag i alla fall en intervju med just Sahara hotnights. Rubriken var något i stil med "de ville att vi skulle fotas i trosor" och handlade om något reportage de gjort där fotografen ville fota dem lättklädda, vilket de sagt nej till. Jag kommer ihåg hur arg jag var! Och hur mycket jag pratade vid matbordet om att "så skulle väl ingen säga till killar?!". Stackars pappa som fick lyssna. Det var medan jag var hos honom jag läste tidningen vet jag. Jag har mycket fina minnen från när jag bodde hemma! Från båda mina hem.

Åh well, Sahara hotnights väckte upp mycket minnen helt enkelt. För att inte tala om Nirvana! Som jag var kär i Kurt Cobain alltså! Och jag lyssnade på Nirvana dag ut och dag in. Varvat med Ebba Grön. Det är musik jag gärna lyssnar på idag också. En gång fick jag en teckning av min kompis pappa, Kenneth, där det var ett koben på och så stod det "kobäjn" under (Koben på Pitebondska för den som inte vet) och han tyckte han var jätterolig helt enkelt, han hade även kraftigt medhåll från min egen pappa. Men jag har mycket Cobain-grejer, planscher, artiklar, tröjor och annat.

Och alla andra grejer man pysslade med när man var tonåring.. Min och Lindas vaniljparfym! Vi älskade body shops parfym med vaniljlukt. En dag i sklan när vi hade den på oss så sa en kille i våran klass:
- vem fan är det som luktar bakpulver?

Och alla diskussioner om killar. Hur länge som helst kunde vi prata om det. Och skolkatalogen gicks igenom flera gånger varje dag. Och det analyserades och antecknades i marginalerna.

Det fanns mycket fint med tonåren men samtidigt är det en jobbig period.
All press.
All osäkerhet.
All självkritik.
Men min tonårstid är mer ljus än mörk.
Jag hade bra tonår och har inga minnen av några större bråk med mina föräldrar.
Det funkade bra helt enkelt.

Alla mysiga kvällar jag och mamma hade.
Alla cykelturer och varma mackor.
Allt vi pratade om.
Alla våra kvällar när vi såg alla såpoperor som fanns tillsammans.
Våra Stockholms-resor.
Alla gånger vi promernade och handlade tillsammans (mamma har inte körkort) för att hjälpas åt att bära och varje gång vid samma ställe (ca 300 meter hemifrån) sa vi "åh! om vi ändå bodde här". Så gick vi sista biten, där det alltid blåste kallt och var hemskt att gå med tunga matpåsar, för att komma hem med alldeles röda och stela fingrar.

Åh, ibland kan jag längta tillbaka så mycket!
Det var en sådan trygghet på något vis och jag är så glad att jag fortfarande håller så tät och nära kontakt med mina föräldrar. Vi kan liksom när som helst plocka upp allt det där igen. Dock med mina diskussioner på än högre nivå än då ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback